Hlavný rys – romantizmus.
Základné črty:
– sú originálni, starajú sa najmä o krásu a estetickosť
– sú citliví voči emóciám…
– …až tak, že vyhľadávajú veľkú intenzitu a dramatickosť
– sú precitlivelí voči kritike…
– …čo aj dávajú najavo svojim teatrálnym správaním
– občas závidia, čo majú ostatní
– cítia sa byť odlišní, bokom od druhých
– niekedy ich prepadne pocit opustenosti a stanú sa obeťami depresie
– majú v sebe nostalgickú a melancholickú strunu, ladenú smerom k minulosti
Majú radi:
– zdieľať svoj duševný stav
– používať svoju tvorivosť: vo svojom spôsobe obliekania, štýlu práce, pri zdobení nejakého jedla alebo miestnosti
– prežívať jedinečné, intenzívne a výnimočné chvíle
Nemajú radi:
– banálnosť, rutinu, každodennosť
– kritiku, neohľaduplnosť
– povinnosť vykonávať procedúru presne do bodky
Pod vplyvom svojej vášne, ak sa nechajú ovládnuť pocitom opustenosti, otravujú si život závisťou.
Ak svoju vášeň ovládnu, neprestávajú síce vibrovať citom, ale sú schopné usmerňovať svoje cyklické striedanie nálad, sú vyrovnané.
Štvorky majú dar prebúdzať okolo seba zmysel pre krásu a harmóniu. Sú citlivé a umelecky nadané. Priťahuje ich všetko, čo má životnú energiu. Vedia presne vycítiť náladu ľudí a atmosféru miest a udalostí. Štvorky sú od prírody „ekumenické“; odmietajú rozdelenie sveta na „svätý“ a „profánny“. Sú doma v nevedomej ríši (svet symbolov a snov). Majú nadanie rozvíjať v druhých zmysel pre krásu.
Štvorka čerpá životnú energiu od druhých. Jej životná otázka znie: „Čo si o mne myslíte? Všimli ste si ma? Som nápadná?“ Snaží sa, aby bola esteticky príťažlivá, niečím „zvláštna“, tvorivá… V mnohých prípadoch tiež aby pôsobila ezotericky, excentricky, extravagantne alebo exoticky. Štýl a spontánnosť nevykúpenej štvorky však má v sebe niečo strojené.
Život štvorky je určovaný túžbou. Je to túžba po kráse a po tom, aby sa svet a život spojili do harmonického celku.
Štvorky vo svojom rannom detstve niekoľkokrát mali skúsenosť, že prítomnosť je neznesiteľná a nezmyselná. Často to bolo v súvislosti s nejakým veľmi bolestným zážitkom straty. Táto strata mohla byť skutočná (smrť jedného z rodičov, nemanželské narodenie, rozvod, presťahovanie a vykorenenie, jeden z rodičov prichádza a odchádza, narodí sa ďalšie dieťa a dávajú mu prednosť…), alebo bola pociťovaná „iba“ emocionálne. Modely pozitívnych rolí chýbali. Tak bolo dieťa pri hľadaní identity odkázané obracať sa do svojho vlastného vnútorného sveta. Pretože pôvodnú zdroje lásky chýbali alebo boli príliš slabé, museli byť vo fantázii stvorené nové zdroje lásky. Túžba štvorky smeruje k onej stratenej láske a je súčasne túžbou po domove a po diaľkach. Čaká na deň, keď veľká láska príde (vráti sa späť). Je presvedčená, že ju veľká láska vykúpi.
Hnev kvôli utrpenej strate je podľa okolností usadený tak hlboko, že si ho nevie pripustiť. Namiesto toho nevykúpená štvorka ho smeruje proti sebe. Myslí si, že z nejakého dôvodu, sama nesie vinu na tom, že zažila odmietnutie alebo nedostatok, a považuje sa preto za „zlú“. Často ich ovláda skrytá hanba. V sebe zajaté štvorky budú znovu prežívať svoju „zlovôľu“, a tak opäť vytvárať situácie, kedy budú odmietnuté alebo opustené.
Priťahuje ich temné a zakázané, škandálne. Pre veľa štvoriek normy neplatia. Pretože veľa si vytrpeli, cítia sa ako cudzinci a samotári, určujú si preto svoje normy. Veľa štvoriek má vedomie elity. Radi sa neobvykle a bláznivo obliekajú. Sú vegetariáni, feministky, venujú sa výstredným náukám o zdraví.
Štvorkám pôsobí málo radosti niečo vlastniť. Dôležitejšie je pre ne túžiť, než mať. Akonáhle svoj objekt túžby majú, sú sklamané. Preto sú komplikovaný partneri v láske. Môže to byť až groteskné: rozídu sa, ale hneď pochybujú, či dobre urobili… potom sa do vzťahu vrátia, ale hneď pochybujú, či sa mali vrátiť… Nemôžu žiť v prítomnosti, ktorá je plná chýb. Keď sa však ich túžba zrealizuje, vždy je na tom zase niečo, čo sa dá vytknúť.
Štvorky uctievajú veľké autority: významných básnikov, hudobníkov, guru či duchovných pastierov, ktorí v sebe majú niečo „hlboké“ alebo sú niečím „zvláštni“. Platí iba takáto vnútorná kvalita. Formálne autority, ktoré sa „nekryjú“ s ich osobnosťou, na štvorky vôbec nepôsobia. Ich cit pre „rýdzosť“ je neomylný. Štvorky nenávidia všetko, čo je zvetrané, staromódne, banálne, priemerné, neštýlové, „normálne“.
Štvorky sú v pokušení kŕčovito sa usilovať o pravosť. Čím viac sa nevykúpená štvorka namáha, aby bola pôvodná (originálna), tým vyumelkovanejšie pôsobí na svoje okolie. Príznačným obraným mechanizmom štvorky je umelecká sublimácia. Pocity nie sú vyjadrované priamo, ale nepriamo v symboloch, rituáloch a dramatickej tvorbe. Tým má byť zmiernená bolesť skutočného smútku a strach pred odmietnutím. Nevykúpená štvorka je presvedčená: „Keby ma niekto videl, aká som naozaj, nemohla by som ten pohľad vydržať.“ Preto sú štvorky viacej doma v umení ako v konkrétnych medziľudských vzťahoch. Musia sa preto učiť pravej schopnosti lásky. Nadšenie pre ľudí môže prichádzať a odchádzať; je však pri tom nebezpečenstvo, že im títo ľudia poslúžia len ako citový spúšťač pre ich určité túžby, spomienky alebo sny.
Koreňom hriechu štvoriek je závisť. Okamžite vidia, kto má viac štýlu, vkusu, talentu, viac neobvyklých nápadov, viac geniality ako oni. Vidia, kto je jednoduchší, prirodzenejší a „zdravší“. Štvorky skúmajú, prečo sú všetci takí šťastní a nič pre to nerobia. Závisť sa môže prejaviť aj ako žiarlivosť (niekto iný môže byť lepší ako oni). Bojujú s pocitmi menejcennosti.
Štvorky sa vyhýbajú všednosti. Svojím nápadným správaním si získali svoje postavenie. Nevykúpené štvorky si nechcú dať pokaziť túto hru. Iba ak okúsia jej temnú stránku. Potom zistia, že to všetko im bráni skutočne milovať. Vidia, aké sú egocentrické. Trvá veľmi dlho, kým sú schopné vzdať sa svojho sebaobrazu. V tomto sú tvrdohlavé. Síce svoju „zvláštnosť“ môžu ironizovať, ale krok ku skutočnej sebakritike je omnoho ťažší.
Pasca pre štvorky je ich melanchólia alebo zádumčivosť. Štvorky musia tu a tam trpieť, aby boli šťastné (tragický romantici…). Majú často blízky vzťah so smrťou možno preto, lebo ide o poslednú žalobu a konečnú túžbu, alebo tiež preto, že iba smrť môže zvečniť krásu. Keďže štvorky obvykle smerujú svoju agresivitu na seba, stáva sa často, že samy seba aj svoje telo ošklivia (anorexia…).
Štvorky potrebujú partnerov, ktorí s nimi vydržia, bez toho, aby sa nechali vtiahnuť do ich kolísavých nálad; potrebujú zažiť skúsenosť vernosti, ktorú nič nerozhojdá. Normálne správanie ich priťahuje aj odpudzuje zároveň. Boja sa, že keby stratili onú sladkobôľnu túžbu, zanikla by aj ich identita.
Veľa štvoriek kolísa medzi obdobiami prehnanej aktivity a ochromenia. Táto „maniodepresívna“ základná štruktúra sa môže u niektorých introvertnejších prejaviť celkovou depresívnou štruktúrou. U druhých zase naopak prehnanou aktivitou.
Depresia nevykúpenej štvorky je niečo iné ako smútok obyčajných ľudí. Je spojená s pocitom jedinečnosti vlastného utrpenia a s nechuťou nechať si dať pomôcť. Za výhovorkou, že by im aj tak nikto neporozumel, je skryté zdráhanie si priznať, že ide o smútok. Práve tým sú ich straty pevne podržané. Neprijímajú kritiku, iba vlastnú.
Dar alebo ovocie duchovnej zrelosti vykúpenej štvorky sa nazýva vyrovnanosť. V 25 rokoch prežili hádam všetko, čo sa dalo – od agónie až po extázu. Poznajú všetky najjemnejšie odtiene pocitov a rozumejú ľudskej duši a jej priepastiam lepšie ako ktokoľvek iný. Keď uplatnia „sebadisciplínu“ a privedú svoj citový život do rovnováhy, môžu sa stať pozoruhodnými osobnosťami. Rozdiel medzi druhoradým, „zneuznaným géniom“ a skutočným umelcom spočíva v „sebadisciplíne“. Veľká štvorka svoje emócie koncentruje a kultivuje, dokáže sa od nich dištancovať, a týmto spôsobom ich tríbiť. Ich hlboké, rozvážne a jemne rozlíšené city naplní vyrovnanosť. Prečistená štvorka dokáže citlivo zachádzať so skutočným životom – a nie iba s vysnívanými drámami. Nemusí sa už kúpať vo svojich emóciách a vychutnávať ich až do dna. Nemusí sa už hrať so svojimi náladami a vnucovať ich všetkým blízkym.
Zdravé štvorky sú schopné citových hĺbok, ku ktorým väčšina z nás nemá vôbec prístup. Ak dokážu túto pravú citlivosť zúročiť, ak svoj zmysel pre krásu a pre to, čo je naozaj bolestné, dokážu vyjadriť koncentrovane, potom vznikajú skutočné umelecké diela, ktoré neslúžia len k sebavyjadreniu, ale k vyjadreniu toho, čo je všeobecne platné (Shakespeare…).
Vykúpené štvorky môžu lepšie ako ostatní chápať a doprevádzať tých blížnych, ktorí duševne trpia. Nemajú strach pred ťaživými, komplikovanými alebo temnými pocitmi druhých, pretože to všetko samy prežili. Vykúpená štvorka stelesňuje syntézu, sprostredkovanie a vyrovnanie.
Výzva k vyslobodeniu, určená štvorke, je volanie po pôvodnosti. Štvorky nájdu svoju prirodzenosť na ceste v spojení s Bohom. Ich snaha po pravosti, ich láska k deťom a prírode, sú prvými znakmi na tento životný cieľ. Ak sa im podarí, aby žili v Bohu a Boh v nich, dospejú ich duše k dlho vytúženému kľudu a vyrovnanosti.
K životným úlohám štvoriek patrí vyvinúť zdravý realizmus a nasmerovať túžbu na dosiahnuteľné ciele. Štvorky musia pracovať na tom, aby ich pozornosť zostala v prítomnosti a nie aby sa stále uchyľovali do minulosti alebo budúcnosti. Štvorka by mala prestať chodiť z extrému do extrému. Nemusí to byť stále eufória alebo depresia. Úloha „vnútorného pozorovateľa“ je pýtať sa: „nestačí trochu radosti a trochu smútku – prinajmenšom aspoň niekedy?“
Nevykúpené štvorky milujú viac rituály ako realitu. Udalosti v spomienkach si „okrášlia“. Inkarnácia je nutná, to znamená: prijať skutočnosť, i keď je škaredá a špinavá. V prijatí skutočnosti nájde štvorka skutočne seba. Štvorke preto robí dobre sociálne sa angažovať a nasadzovať za mier a spravodlivosť, pretože sa pri tom musí zapodievať špinou sveta, ktorá sa nedá esteticky povýšiť.
K vykúpeniu štvoriek je nutné, aby prijali skúsenosť strát vo svojom živote ako skutočnosť, pripustili si hnev či zlosť na tie osoby, ktoré s týmito stratami súvisia, a prestali ich dodatočne očisťovať. „Neschopnosť prežiť žiaľ“ bráni skutočnému vyslobodeniu.
Štvorky by sa mali zbaviť svojho elitárstva. Namiesto neustáleho sa porovnávania s druhými, by mali objaviť svoje poklady a podeliť sa s nimi. Aby sa v tom mohli trénovať, potrebujú sieť ľudí, ktorí sa nimi nenechajú manipulovať, zostanú objektívny a žiadajú pravé zdieľanie. Potom štvorky môžu vykúpiť svet krásou.
Krídla, ktoré štvorku ovplyvňujú:
Súťaživec (3)
Pozorovateľ (5)
Typ bezpečia:
Perfekcionista (1)
Typ stresu:
Darca (2)
Správanie nevykúpenej jednotky:
chúlostivé, dekadentné, milujúce smrť…
Bežné správanie:
estetické, romantické, štýlové…
Vykúpená osobnosť:
človek tvorivý, prirodzený, disciplinovaný…
(spracované podľa R. Rohra, A. Eberta, D. Mahona, E. Salmona)